ادارة الازمات
كمهندس مشتريات 🚢👷🧑💻
بعد الازمات الاخيرة زي كوفيد
و الحرب بين روسيا و اوكرانيا كمشتريات بدا التفكير يختلف شوية في موضوع سلاسل
الامداد و بالاخص ازاي تختار مودر جديد يقدر يساعدك او يوردلك في وقت اقل و رغم ان
شركات كتير بتخاف تاخد خطوة تغيير الموردين لكن هنتكلم هنا عن 6 قواعد مهمة
لاختيار مورد جديد لشركتك :
1- الابتكار:
لمواجهة النمو المتراجع في
أوائل العقد الأول من القرن 21 ، نفذت شركة Procter and Gamble هدفًا يتمثل في
احتواء 50٪ من ابتكاراتها على عنصر هام من التعاون الخارجي. وكانت النتيجة تعزيز
الابتكار في كل شيء بدءًا من منتجات التجميل من Olay وحتى فرش الأسنان.
يمكن أن يساعد التعاون الأكبر
في منح الشركات ميزة تنافسية وتقديم المنتجات إلى السوق بشكل أسرع. يجب أن يكون
الموردون على استعداد للتجربة والتعلم والتكيف. كما ينبغي أن يكون لديهم الأصول
والقدرات التكميلية لدفع تلك الابتكارات.
2- اسم المورد
:
لازم تختار مورد ليه اسم في
السوق و انت متاكد انه مش هيتاثر بسرعه بالازمات و انه قادر علي الوفاء بالوعود
المالية و السداد علشان يقدر يوفرلك طلباتك في معادها .
3- المورد متعدد
البراندات :
اختار مورد عنده اكتر من بديل
عنده المستورد بدرجاته و عنده المحلي بحيث دايما تلاقي عنده بديل .
4-موردين من مناطق
مختلفة :
في المشتريات الخارجية مينفعش
تعتمد علي مودين من منكقة جغرافية واحدة زي الصين و فتنام لانه خلال الازمة كوفيد
و سلاسل الامداد وقفت في الصين ناس كتير خسرت
علشان كده لازم تنفتح علي
اسواق مختلفة .
5-مورد مهتم
بالتكنولوجيا :
يعني تلاقي المورد عنده موقع و
علي الموقع الشغل بتاعه و متحدث و بيستجيب للايميلات بسرعة .
6-مورد طموح
:
في نوع من الموردين عنده قدارت
علي المشاركة معاك في مشروعك في جزء فني او تركيبات فتلاقية بيقدملك حلول جديدة و
مبتكرة مش مكتفي بس بالتوريد
تعليقات
إرسال تعليق